Heb je in 2024 een woning kocht? Dan heb je te maken met aftrekbare kosten. In dit artikel leggen we uit, wat dit is, welke kosten je kunt aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting en hoe je dit doet.
Wat betekent aftrekbare kosten?
Over je inkomen betaal je inkomstenbelasting. Aftrekbare kosten zijn kosten die je mag aftrekken van je inkomen, waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt. Bij het kopen van een woning heb je naast het aankoopbedrag van de woning ook nog diverse andere kosten. Een aantal van deze kosten mag je aftrekken van je inkomen waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen.
Voorbeelden van kosten bij het kopen van een woning die je kunt aftrekken:
- 1. Overdrachtsbelasting
Eén van de aftrekbare kosten bij het kopen van een woning, is de overdrachtsbelasting. Als je een bestaande woning koopt, moet je overdrachtsbelasting betalen. Dit is een belasting die je betaalt over de aankoopprijs van de woning. Koop je een woning voor jezelf en ben je van plan om er voor langere tijd in te gaan wonen dan is de overdrachtsbelasting 2%.
- 2. Notariskosten
Bij de aankoop van een woning moet je een notaris inschakelen. De notaris regelt de overdracht van de woning en maakt de koopakte op. Deze kosten zijn ook aftrekbaar en mag je gedeeltelijk terugvragen bij je aangifte inkomstenbelasting.
- 3. Makelaarskosten
Als je een makelaar inschakelt om je te helpen bij de aankoop van je woning, komen daar kosten bij kijken. Deze makelaarskosten zijn ook aftrekbare kosten. Zorg ervoor dat je de factuur goed bewaart, zodat je dit kunt indienen bij je aangifte inkomstenbelasting.
- 4. Taxatiekosten
Voordat je een hypotheek kunt afsluiten, moet je woning vaak getaxeerd worden. Dit houdt in dat een taxateur de waarde van de woning bepaalt. De kosten voor deze taxatie zijn ook terug te vragen bij de Belastingdienst. Vergeet niet om de factuur te bewaren!
- 5. Hypotheekrente
Een van de grootste kosten als je een woning koopt, is de hypotheekrente. Dit is de rente die je betaalt over het bedrag dat je hebt geleend. Gelukkig kun je de betaalde hypotheekrente in veel gevallen aftrekken van je inkomstenbelasting. Dit betekent dat je minder belasting hoeft te betalen. Van je hypotheekverstrekker krijg je na afloop van elk kalenderjaar een overzicht met hoeveel hypotheekrente je hebt betaald. Bewaar dit overzicht goed want dit heb je nodig bij je aangifte inkomstenbelasting. Je hebt maximaal 30 jaar recht op hypotheekrenteaftrek.
Hoe vraag je de kosten terug?
Het terugvragen van kosten voor het aankopen van je woning kun je terugvragen via je aangifte inkomstenbelasting. De aftrekbare kosten kun je als aftrekpost invullen in Box 1 in je aangifte inkomstenbelasting. Zorg ervoor dat je alle documenten, zoals facturen en betalingsbewijzen, goed bewaart. Dit is belangrijk voor de Belastingdienst.
Tot Slot
Het kopen van een woning brengt veel kosten met zich mee, maar gelukkig kun je een deel van deze kosten terugvragen bij de Belastingdienst. Houd goed rekening met alle uitgaven en zorg ervoor dat je alles goed bijhoudt. Zo kun je optimaal profiteren van de belastingvoordelen.
Volg je Poenpraat al op Instagram?